lördag 21 januari 2017

Hälsa

Håller på med att försöka dra ner på sötsakerna. De som känner mig väl vet att det inte finns något stopp när det gäller allt som innehåller socker. Jag kan äta och äta i flera timmar (ofta kvällar) tills jag är alldeles darrig i kroppen och svullen i magen. Känner inget behov av att ta bort det helt, men man kan ju begränsa sig lite. Mår ju så mycket bättre när jag äter bra saker. Dessutom så känner jag alltmer på ett kroppsligt plan att jag inte är 20 längre (japp, där spottade jag ur mig den klyschan). Jag blir mycket mer påverkad idag av min livsstil. Förr kunde jag käka en påse chips varje kväll, sova 3 timmar per natt i en veckas tid och det var inga problem. Jag  kände mig inte särskilt påverkad (förutom att jag kanske gäspade lite oftare). Nu känner jag att sömnbrist, dålig kost och för lite rörelse gör mig riktigt trött och svag. Och det verkligen för min hälsa som jag nu försöker ändra mina vanor. Äta bättre och träna mer. Förr kunde jag få ryck och tänka att jag skulle bli snygg och vältränad. Och visst vore det härligt att vara supernöjd med sin kropp. Men fokus har flyttats för mig. Jag vill verkligen känna mig stark. Jag vill inte ha ont i ryggen. Jag vill inte att alla leder skall knaka när jag reser mig ur soffan, pga för svaga muskler. Jag vill känna att maten jag äter gör bra saker för mig - inte bryter ner mig. Jag har bara denna stackars kropp och jag kommer ju inte direkt att bli piggare med åren. Så nu fasen skall hälsa (ett ord som emellanåt har provocerat mig) bli ett av mina ledord!

Eftersom jag älskar att äta något gott på kvällen så inser jag att jag måste hitta goda alternativ till det vanliga skräpet. Så mitt fredagsmys utgjordes ikväll av jordgubbar och torrostade ekojordnötter med lite havssalt. Gott! Och inte sååå gott att jag vräker i mig allt och ändå vill ha mer. Nej - lagom gott. Och efter en liten stund kände jag mig nöjd och hällde tillbaka resterande nötter i påsen.

Ett minimalt steg för människan.
Ett gigantiskt jävla jättesteg för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar