onsdag 2 november 2011

Institutet

Har just packat undan sommarkläder, tagit fram alla vinterskor och vinterjackor. Vädrat i lägenheten. Känns änna gött. 

Under tiden har jag lyssnat på poddar från programmet "Institutet" i P3. Jäklar vilket intressant program. Älskar vetenskap och allmänt roliga fakta. Nyss lyssnade jag på ett avsnitt som handlade om oändlighet. Blir alldeles yr i bollen av att tänka på universum och evighet. Dessutom pratade de med en matematiker som menade att man på teoretisk väg kan jämföra oändligheter med varandra. Enligt en matematisk teori (eller vad man ska kalla det) är den oändliga mängden tal  mellan 0 och 1(0.1, 0.12, 0.123 osv.) större än det oändliga antalet tal från 1 och uppåt (1, 2, 3 osv.) .... 

...Jag fattar inget. Hur kan en oändlighet vara större än en annan oändlighet? Matematikern försökte förklara men jag fattade noll. Jag säger som Jepser Rönndahl -MINDFUCK!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar