tisdag 8 mars 2011

Jag blir så trött...








...på folk som ger sig rätten att säga hur saker och ting är. Som är så självgoda att de inte kan se bortom sin egen horisont. Som väljer att inte förstå. Den senaste veckans radiolyssnande har bjudit på några sådana människor.

Exempel 1: Idag handlade det i ett program i P1 om alternativvård. Alltså sådant som folk tar hjälp av utöver vanlig sjukvård. Det kan vara sådant som t.ex. homeopati, healing eller  viss ackupunktur. I programmet sitter olika läkare och tokdissar alternativa vårdmetoder. Det irriterade mig av två anledningar. Dels kanske de istället borde fundera över VARFÖR folk söker sig till andra metoder. Det är ju inte ovanligt med långvariga och kroniska besvär hos patienter som den vanliga läkarvården inte kan hjälpa. Jag vet flera personer som lever med smärta av olika slag dagligen. Kanske det inte är så konstigt om en person med t.ex. kroniskt ryggont, som fått höra från sin läkare att det inget finns att göra, väljer att prova andra alternativ? Är inte det bara positivt? En av läkarna sa så dumma grejer, typ att han var rädd för människors hälsa och att de skulle välja att behandla allvarliga åkommor med metoder som inte ingår i den normala läkarvården. Guuud så dumt, säger jag! Inte f-n går jag till en homeopat om jag brutit benet, eller tar lite ackupunktur för att bota min lunginflammation! Folk har väl ändå tillräckligt gott omdöme för att själva inse när vanlig läkarvård behövs! Jag har själv aldrig använt något alternativ metod, men är definitivt öppen för det. Jag tror att de flesta som söker andra vägar, gör det som ett komplement, när de känner att den befintliga hjälpen inte är tillräcklig. Den andra anledningen varför jag störde mig på läkarna i programmet, var att... att jag helt enkelt inte fattar vad problemet är! Oavsett om metoderna faktiskt fungerar eller om det är placebo, så har de ju uppenbarligen effekt. Det finns ju en massa människor som säger att de blivit kvitt krämpor, smärta och besvär, med hjälp av alternativvård. Och då spelar det väl ingen roll om det är med hjälp av healing eller en person i vit rock och ett piller i handen? Visst, jag fattar att det är viktigt att läkarna får veta om patienten genomgår någon annan behandling, i säkerhetssyfte. Men det kanske inte är alla som vill bli utskrattade eller betvivlade av sin läkare. Så min slutsats är - var mer öppna för fasiken!

Men herregud, vad jag gick igång på detta då. Jag orkar inte gå igenom allt dumt jag lyssnat på. Det var han som startade Pirate Bay, som.... äh, jag orkar inte ens gå in på det. Vi kan säga så här: jag inser och håller med om att man måste tänka nytt, för fildelning är ett faktum. Men jag stör mig på att han inte brydde sig att det är investeringar och hårt jobb bakom alla filmer och all musik som görs! Jag skulle kunna gå in lite tydligare vad jag menar, men är för trött...

Egentligen kan vi väl sammanfatta min irritation så här:

Se på världen hur ni vill, men ha förståelse för att alla ser den olika. Och sluta kapa av människans känslor, som om de inte har med saken att göra. Vi må ha kroppar som följer alla fysiska lagar. Vi må ha ett förnuft som logiskt kan konstatera det ena och det andra. Men vi har faktiskt känslor. Och känslor är inte alltid förnuftiga. Och de struntar ibland i fysik och lagar. Glöm inte det när ni är upptagna med att se världen i svartvitt.

Och dagens bilder?....har inte ett skit att göra med nåt. Jag tyckte att de var fina.

Tack och hej - från en irriterad tjej.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar