fredag 5 januari 2018

Att slippa känna sin hud



Nu provar jag att lägga upp bilder här via min app. Brukar aldrig bli bra för av någon anledning blir de suddiga.... Jaja.

Nu blir det hudvårdsprodukter för hela slanten!
Det ni ser ovan är min beställning från Skincity. Jag gick lite bananas, men det var rea och jag hade presentkort. Är så spänd på att prova flera av dessa produkter! Och hur söt är inte den lilla prydnadsdockan man får med i paketet? Ser så fram emot att använda produkterna. Men denna dag har rusat ifrån mig. Idag kom min svägerska med sina barn och det har vart lek, bus, hemmagjord pizza och mycket häng i soffan. Och när barnen lagt sig var det jobbsök på agendan. Så nu har jag ingen lust att stressprova produkterna. 

För jag njuter verkligen av att smörja in mig och ta hand om min hud. Det är avslappnande och efteråt känner jag mig mjuk, lite fräschare och lite piggare. Den som inte är intresserad av sådant här tycker säkert att det är konstigt att ha en passionerad inställning till hudvård. Att det är ytligt. Men för mig är hudvårdsrutinen lugnande och ett sätt för mig att slappna av. Jag mår bra av hudvård!

Dessutom är det häftigt när vissa produkter verkligen har tydlig effekt på min hud. Jag har alltid haft diverse problem i olika perioder i livet - acne/fet hy/finnar/torr hy/extremt torr hy/röda irriterade kinder/rynkor/mogen hy/pigmentfläckar/solskador. Och jag kan säga att då blir man intresserad. Man är ständigt på jakt efter de bästa kurerna och produkterna. Och har man problemhy så kan det faktiskt i värsta fall påverka ens sociala liv. När min acne var som värst var jag ca 20 år och jag fattade inte varför det inte blev bättre. Alla sa ju att finnarna skulle försvinna när man kom ur puberteten. Men de försvann inte, utan blev fler, större och mer ömmande. Och under perioden strax innan jag fick hjälp av läkare, hade jag nästan inget socialt liv. Jag tyckte att jag såg fruktansvärd ut och hatade att kaka på tjocka lager med foundation och concealer. Så jag struntade att hänga med på fester och andra grejer med kompisar. Så hudvård handlar för mig om så mycket mer än yta. Jag såg ett klipp med tjej som hade rocacea och hon sa det så bra. Hon sa att det bästa hon vet är när hon INTE känner sin hud. Och jag förstod precis vad hon menade. För har du exempelvis acne så blir du ständigt påmind om ditt ansikte. Det spänner, ömmar, kliar och stramar. Och det jag strävar efter nu är att helt enkelt inte känna huden (Förutom när jag lagt en mask och det känns som att ansiktet druckit ett glas vatten.)

Nu ska jag däcka och förhoppningsvis känner jag mig frisk som en sommarvind imorgon (är i slutet av en trög förkylning)

Sov gott! Ses imorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar